Aanbod
Kinder- en jongerencoaching
Soms voelt het leven van je kind even niet fijn. Er is onrust, verdriet, boosheid of onzekerheid. Van binnen is er van alles aan de hand, maar het lukt niet altijd om daar woorden aan te geven. Je merkt dat er iets speelt, maar je weet misschien niet precies wat.
- Zit je kind niet lekker in z’n vel?
- Maakt je tiener zich veel zorgen, of is hij of zij vaak boos of teruggetrokken?
- Voelt het alsof jullie vastlopen?
Dan kan coaching helpend zijn.
Als kindercoach en jongerencoach bied ik een plek waar kinderen en jongeren zichzelf mogen zijn. Samen gaan we op ontdekkingstocht naar wat er vanbinnen leeft – in gedachten, gevoelens en gedrag. We werken samen stap voor stap aan wat nodig is: meer zelfvertrouwen, beter omgaan met emoties, weer grip op de situatie.
Op deze pagina lees je hoe een coachingstraject eruitziet en wat ik daarin voor jullie kan betekenen.
Waar kan ik mee helpen?
Bij Coaching met Gitty bied ik ondersteuning bij uiteenlopende hulpvragen. Een traject kan helpend zijn bij onder andere:
- Moeite met het uiten of reguleren van emoties
- Weerbaarheid en grenzen aangeven
- Concentratieproblemen
- (Faal)angst of piekeren
- Een negatief zelfbeeld
- Perfectionisme
- Leren plannen en organiseren van huiswerk
- Scheiding van ouders
- Rouw of verlieservaringen
Staat het onderwerp waar jullie mee worstelen er niet tussen? Neem gerust contact op. Dit is slechts een greep uit de thema’s waarmee kinderen en jongeren bij mij terechtkunnen. Samen kijken we wat nodig is.
Het traject
Wanneer jullie besluiten om een traject voor jullie zoon of dochter bij mij starten dan zetten we de volgende stappen tijdens ons avontuur.

Startpunt van de reis
Voordat we besluiten om met elkaar aan de slag te gaan, is het belangrijk dat we eerst kennismaken. Een coachingstraject werkt het best als er een goede klik is – tussen het kind, de ouders en mij als coach. We moeten ons allemaal op ons gemak voelen, zodat er vertrouwen kan groeien.
Tijdens het vrijblijvende kennismakingsgesprek maken we alvast kennis met elkaar. We bespreken kort waar jullie tegenaan lopen en wat jullie wensen zijn. Zo kunnen we samen kijken of het goed voelt om met elkaar aan de slag te gaan.
Het gesprek duurt ongeveer 30 minuten en is gratis. Het kan telefonisch plaatsvinden of in mijn praktijkruimte.

De route bepalen
Wanneer we besloten hebben om samen aan de slag te gaan, plannen we een intakegesprek. Ter voorbereiding ontvangen jullie vooraf een intakeformulier om thuis in te vullen (eventueel samen met jullie kind). Ik ontvang dit formulier graag ruim voor het gesprek terug, zodat ik mij kan voorbereiden en we onze tijd samen zo waardevol mogelijk kunnen besteden.
Tijdens het intakegesprek bespreken we de hulpvraag en gaan we dieper in op de informatie die jullie hebben ingevuld. Ook vertel ik hoe ik het traject in grote lijnen voor me zie. Dit is een vertrekpunt, geen vaststaand plan – ieder kind is uniek, en daarom blijft het traject flexibel. Tijdens de sessies stem ik steeds af wat nodig is en pas ik onderdelen aan waar dat helpend is.
Het intakegesprek duurt ongeveer een uur en vormt de basis voor onze samenwerking.

Binnenwereld ontdekken
Een coachingstraject bestaat meestal uit zo’n 6 tot 8 sessies. Soms zijn er minder nodig, soms juist wat meer. Een sessie duurt 60 minuten.
De sessies zijn één-op-één met het kind. Ouders zijn hierbij niet aanwezig. Zij worden alleen betrokken als dat nodig is voor het traject van het kind, bijvoorbeeld om inzichten te delen of afstemming te creëren. Ouders staan dus niet centraal, maar kunnen wanneer passend wél een keer worden uitgenodigd voor een aparte sessie.
Tijdens het ontdekken van de binnenwereld onderzoeken we samen wat het kind denkt, voelt, wenst en nodig heeft. Ook kijken we naar het gedrag dat het kind laat zien – en wat daaronder zou kunnen liggen. Dit doen we op een speelse en interactieve manier, met afwisselende materialen en werkvormen. De keuze hiervoor stem ik zorgvuldig af op het kind en het verloop van het traject.
Stap 3 en 4 volgen elkaar niet strikt op. Deze onderdelen wisselen elkaar af, afhankelijk van wat het meest helpend is in de sessie.

Bagage aanvullen voor onderweg
In deze fase gaan we spelenderwijs aan de slag met het aanleren van helpende vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan omgaan met emoties, het vergroten van zelfvertrouwen of het versterken van sociale vaardigheden. Ook hierbij maak ik gebruik van verschillende werkvormen en materialen, afgestemd op wat past bij het kind en het doel van het traject.
Evaluatie –
samen terugkijken en vooruitblikken
Aan het einde van het traject plannen we een evaluatiegesprek. Samen kijken we terug op de weg die is afgelegd: hoe is het traject verlopen, welke doelen zijn behaald en wat heeft het kind of de jongere geleerd?
Naast het terugblikken, richten we ons ook op de toekomst. Wat is er nog nodig, hoe kunnen jullie verder, en op welke manier kunnen de inzichten en vaardigheden uit het traject worden ingezet in het dagelijks leven?
Dit gesprek vormt een waardevolle afronding van het traject en geeft ruimte om samen stil te staan bij de groei die is doorgemaakt.


